Storbox: Vær ydmyg, lyttende og test løbende produktet
 i Iværksætteri, Virksomheder i Symbion Netværket

Storebox lejer kontor i Symbion, og virksomheden er Nordens største leverandør af digitale kvitteringsløsninger. Tjenesten benyttes af over 2500 butikker i Danmark og 500.000 er tilmeldt tjenesten via deres app. En af de ting, der gør Storebox ekstra interessant som virksomhed er, at de har formået at overtage et marked, som allerede var domineret af én stor spiller.

Vi har spurgt direktør, Jacob Aisen, hvad de har gjort for at blive førende på markedet inden for deres felt og om fire andre spørgsmål, som vi har været nysgerrige efter at få svar på.

Jeres koncept er jo ikke som sådan nyt. Alligevel er det lykkedes jer at ‘overtage’ et marked, som på forhånd var domineret af én spiller. Hvordan har I gjort det?

Vi fokuserede på brugeroplevelse og ikke mindst på at gøre det gratis for slutbrugerne. Derudover valgte vi at ‘vende’ forretningsmodellen, så det var butikkerne, der betalte for servicen. Det var vigtigt for os, at tjenesten var gratis for brugerne, for man har aldrig betalt for en kvittering, og det ønskede vi ikke at lave om på. Derudover havde de forrige udbydere ikke realtidsløsninger – noget, som vi mente, var afgørende for værdien i en digital kvittering – hvorfor vi fik indarbejdet dette i vores løsning.

Der er opstået en grøn bølge herhjemme, hvor det at tænke grønt er blevet meget moderne. Tror du, at denne grønne bølge har været med til at gøre Storebox til den succes, som I er idag?

Mange har set det som stort spild, at man i eksempelvis supermarkeder printer kvitteringer og ofte smider dem ud. Mange har derfor ønsket at få denne procedure ændret til en digital version. Ligeledes er det nemmere at gemme en digital kvittering end en fysisk – ikke mindst er det nemmere at finde den igen. At vi fik de store kæder med fra start (Dansk Supermarked), har også været en god hjælp i forhold til at få udbredt kendskabet. Dansk Supermarked har været store fortalere for den grønne profil.

Hvilket råd ville du ønske, du havde fået, dengang du sprang ud som selvstændig iværksætter?

Egentlig ingen. For hvis jeg havde fået at vide, hvor hårdt det også kunne være, var jeg måske ikke kommet i gang :) Men et råd jeg måske gerne ville have haft var at huske at internationalisere mere fra start, da det ofte kræver mere tid, end man tror. Derfor ville det være en stor fordel, hvis vi havde sat gang i udlandsdelen tidligere, end vi gjorde i eksempelvis Unwire. (Jacob Aisen har tidligere været med til at starte virksomheden Unwire, red.)

Storebox samarbejder i dag med Danske Bank og en lang række supermarkeder? Hvordan har I formået at få så store spillere til at samarbejde om jeres produkt?

Det har været svært at få den første kæde på – det er jo lidt hønen og ægget. Men vi valgte at gøre det billigt for de første kunder og give dem indflydelse på udviklingen, så de fik en service, der passede godt til det, de ønskede sig. Danske Bank/MobilePay-samarbejdet var med til at skabe en brugerbase, så butikkerne kunne se volumen. Vi havde en hel del kunder på, da Danske Bank valgte Storebox som partner på kvitteringsdelen. Vi tror også, at vores fokus på brugervenlighed og automatisering passede MobilePay rigtig godt.

Har du nogle gode råd til nystartede virksomheder, som ønsker at få større spillere med på deres idé?

  • Invitér de store virksomheder med som partner tidligt i udviklingen for at få dem til at blive en slags ambassadører for produkter. Vær ydmyg og god til at lytte og lære. Vis de store spillere, at I agerer på eller lytter til deres input
  • Det er vigtigt at være troværdig og ordentlig samt altid at være moderat i sine indslag (ikke ringe dem ned etc)
  • Se altid efter gode kompromiser – ikke alle kampe skal vindes. Det er vigtigere at få langsigtede partnerskaber end at vinde små sejre, der skader partnerskabet.
  • Vis partnere at produkterne er vigtigere end indtjeningen. Indtjeningen er et resultat af gode produkter – ikke omvendt. Der skal nok komme indtjening, hvis man har gode produkter, så fokusér på at blive den bedste i verden til det, du laver.
  • Vis partnerne, at du er 120 pct. dedikeret på at levere det bedste produkt og på at være en troværdig og ærlig partner.
  • Derudover er det også vigtigt løbende at teste produktet af på markedet – det gør det meget nemmere at justere undervejs. Kommer du eksempelvis på markedet med én ting, mens dine kommende samarbejdspartnere ønsker noget helt andet, er det meget svært at lave om, hvis ikke du har testet det af undervejs.

www.storebox.com

Seneste blogindlæg
Eyecular: Klimaudfordringerne skal have absolut topprioritetJonathan Løw