Interview med Leanius på Symbions blog
 i Iværksætteri, Virksomheder i Symbion Netværket

Interview med Tue Paarup, medstifter af Leanius

I, der står bag Leanius, kommer fra vidt forskellige baggrunde. Hvordan opstod idéen til at slå pjalterne sammen og starte jeres eget?

Vores branche er befolket af mennesker med store egoer, som mener, de kan gøre tingene bedre end alle andre. Leanius er ingen undtagelse. Vi har alle været på bureau et sted mellem 10 og 15 år. Vi har oplevet meget og lært endnu mere. Og derfor besluttede vi, at tiden nu var inde til at introducere verden for vores ideer.

Og hvad er så vores ideer? Centralt er vores forståelse for people-centric branding. Vi havde allerede, inden vi fandt sammen i Leanius, noteret os, at følelser sejrer massivt over features. Men at mange virksomheder alligevel har svært ved at bevæge sig fra midlet til målet.

Det er lettere at tale om, hvad der bliver produceret på fabrikken, end hvilken forskel, produktet gør. Men den transition – altså omstillingen fra middel til mål, fra introvert til ekstrovert – har vi nøglen til.

Der findes et hav af reklamebureauer og kommunikationsvirksomheder, som længe har beskæftiget sig med branding og optimering deraf. Hvordan adskiller I jer fra ”alle de andre”?

Leanius består af meget forskellige profiler med meget forskellige kompetencer. Deri ligger en af vores store styrker. Vi er metodisk velfunderet og har fx udviklet en række super effektive værktøjer til at opbygge people-centric, lean og agile brands.Samtidig er vi kreativt stærke, hvilket betyder, at vi kan følge opgaverne fra jord til bord.

Vi stopper således ikke efter de strategiske knæbøjninger, men sørger også for den kreative udvikling. Det sikrer overensstemmelse på tværs af hele værdikæden fra indsigt og strategi til koncept og kreativ løsning.

Og så kører vi med et lean setup, hvor vi bl.a. har skåret projektlederen fra. Den model bliver sædvanligvis meget positivt modtaget på den anden side af forhandlingsbordet.

Hvilken fejl oplever du som oftest, at virksomheder begår, når de ønsker at optimere deres brand/produkt?

Det er trygt og sikkert at kommunikere til sig selv om emner, man selv synes er interessante, og i et sprog, man selv forstår. Vores opgave som brandspecialister er at trække vores samarbejdspartnere i retning af mere markedsvenlig kommunikation. Selvfølgelig med udgangspunkt i virksomhedens DNA. Vi kalder det virksomhedens brandstamcelle, da det er ud fra denne, al virksomhedens kommunikation bør kultiveres. I midten af stamcellen finder du virksomhedens kernefortælling.

Vi oplever, at mange virksomheder har svært ved at finde deres raison d’etre. Altså deres eksistensberettigelse og indeholdt heri alt det, som gør dem unikke og relevante. Både i forhold til eksterne stakeholders som fx kunder og ift. interne som fx medarbejdere. Identificering og formidling af kernefortælling er også en af vores kerneydelser.

I er ret nye i Symbion. Hvad er fordelen ved at leje lokaler i et hus beboet af iværksættervirksomheder i modsætning til at ”være alene” et sted?

Netværk, netværk og netværk. Vi deler adresse med nogle af landets dygtigste og mest driftige mennesker. Og for en slank og agil virksomhed som Leanius er adgang til ekspertviden vigtig. Vi har nu, mindre end seks måneder efter vi slog dørene op, etableret fantastiske samarbejder med udviklere, UX-designere, eksperter inden for marketing automation, life science-konsulenter og sågar antropologer. Og så bidrager det kun til begejstringen, at vi næsten fra dag ét begyndte at modtage opgaver in-house. Så fordelene ved et iværksættermiljø som Symbion kan dårligt overdrives.

Kan du give et godt råd til nystartede iværksættervirksomheder?

Vi tog tilløb, inden vi etablerede os. Og tog vores egen medicin. Vi gav os tid til at formulere vores egen brandstamcelle. Identificere vores egen kernefortælling. Vi justerer stadig på begge dele, hvilket kun er en refleksion af vores kærlighed til dogmet bag Lean.

Forarbejdet betød, at vi kunne positionere os klart og tydeligt i et red ocean-marked præget af benhård konkurrence. Så et råd herfra til nye startups er forberedelse. Ikke i et omfang hvor gejst og skabertrang kvæles af proces. Men meld jeres ankomst med et solidt og gennemarbejdet brand. Og fokuser så på netop det, I er bedst til. Ingen kan alt. Heller ikke iværksættere, selvom det oftest hyldes som en sandhed.

Hvis I er et team af dygtige men introverte udviklere, så outsource salg. Hvis det er forskning, som driver værket, så læg administration et andet sted. Vi har sendt opgaver, vi ikke selv synes, vi kan løfte tilfredsstillende, ud af huset. Og det er en af de bedste beslutninger, vi har truffet, siden vi fik vores CVR-nummer.

www.leanius.com

Seneste blogindlæg
Jonathan LøwBluSense: Towards a new zika cure