Danskernes manglende viden om it-sikkerhed risikerer at blive en kæp i hjulet på ambitionen om fortsat digitalisering. Læs her hvad det kan betyde for din virksomhed og forholdet til dine kunder, hvis ikke du imødegår de trusler, der eksisterer online.
Skrevet af Jens Christian Godskesen, prorektor, IT-Universitetet og Jari Kickbusch, forskningskommunikatør, IT-Universitetet.
En undersøgelse som Monitor Deloitte lavede for Erhvervsstyrelsen i 2018 peger på, at 39 procent af danske SMV’er ikke har den rette balance mellem risikoprofil og it-sikkerhedsniveau. Dette øger deres sårbarhed overfor cyberangreb, hvilket kan føre til dyre forstyrrelser i den almindelige drift og produktion, tyveri af intellektuelle rettigheder eller misbrug af oplysninger om kunder og produkter.
Derudover kan den dårlige it-sikkerhed betyde, at kunder og samarbejdspartnere mister tillid til virksomhederne. Eftersom vi i stigende grad handler og kommunikerer online, vil dette være katastrofalt. Hvis ikke helt almindelige kunder uden særligt indgående it-kundskaber kan have tillid til, at virksomheden vil beskytte dem forsvarligt, eller hvis en online-butik er nede på grund af et hackerangreb, risikerer vi, at kunderne vælger og måske kræver andre løsninger.
IT-sikkerhed er alles anliggende
SMV’ernes mangel på it-sikkerhed skyldes ikke bare sløseri. Set fra et lidt større historisk perspektiv er digitaliseringen stadig relativ ny. Mange virksomhedsejere og medarbejdere er vokset op i en tid, hvor en Firewall uden tøven ville blive oversat til ildvæg.
Gruppen af små – og mellemstore virksomheder inkluderer blandt andet advokater og tandlæger, som skal beskytte deres kunderegistre med klienters data. Der er også frisørerne, som sælger hårprodukter i deres webshops og håndværkerne, som har lavet online-bestillingsportaler, som en del af forretningen. Med andre ord: De mennesker, som arbejder i SMV’erne udgør tilsammen et bredt udsnit af den danske befolkning. Hverken ejerne eller de ansatte har nødvendigvis store forudsætninger for at håndtere it-sikkerhed forsvarligt. Dermed bliver manglen på it-sikkerhed ikke bare et anliggende, som vedrører SMV’erne. Det vedrører hele den brede befolkning.
Det er aldrig for sent at starte
I de kommende år bør der arbejdes for at udbrede et bedre kendskab til it-sikkerhed. Således kan de fremtidige ejere og medarbejdere i små- og mellemstore virksomheder drage fordel af den nationale og internationale digitalisering – i stedet for at risikere at knække nakken på den. Hidtil har der været en forståelse af, at it-sikkerhed var et anliggende for en teknologisk elite. Men eftersom flere og flere ting i vores hverdag bliver digitaliserede, går den ikke længere. Ligesom de fleste bilister – uden at være mekanikere – ved, at der med jævne mellemrum skal tjekkes dæktryk og lys, bør det sikres, at danskerne får grundlæggende viden om, hvordan de beskytter sig selv og deres virksomheder mod cybertrusler. Det er ikke et sekund for sent at starte nu.