i Sociale medier

Skrevet af Social Media-ekspert Thomas Bigum.

Virksomheder ved godt, at der er potentiale ved at være synlig på Facebook.

Med den epoke vi har indfundet os i, gælder det så for en stor del af virksomhederne om at udnytte synligheden og hente indsatsen hjem igen – i form af resultater på bundlinjen.

Derfor har jeg nogle basiskryderier med i det her indlæg, som er forholdsvist universelle. Dermed sagt, at de fleste virksomheder kan tage dem i brug. Uanset om du er en stor eller lille virksomhed, sexet eller usexet, eller om du er B2B eller B2C.

Det er krydderier, der kan gøre opslagene mere skarpt rettede på at skabe salg.

I samme boldgade som salg ligger:

  • At skaffe tilmeldinger
  • At skaffe leads
  • At skaffe trafik til et website
  • At skaffe downloads

… i én samlet kategori: Når du vil flytte folk fra A til B, hvor A er Facebook og B er din forretning.

Basiskrydderi #1

At sætte din ydelse ned i pris er en velkendt måde at forme sit opslag på, så flere læsere rykker sig fra A til B. Jeg har en forventning om, at du kender den og bruger den, hvor du kan. Stadig med fokus på at forretningen kan løbe rundt. Et alment udbredt problem er, at du ikke kender de andre krydderier og derfor går tilbage til den her for ofte. Konstant, og derfor opdrager din målgruppe til, at dine produkter jævnligt fås billigere end normalprisen. Det er en glidebane, så lad os tilføje krydderier til dit køkkenarsenal.

Basiskrydderi #2

Genopfind din konstante snak om rabatter med den elementære modsætning. Hvis Rabat er saltet, så er Bonus peber. Lad være med altid at servere salt til folk, du vil have flyttet fra A til B. Dels bliver de immune – og værre endnu kan de blive forvente. Det betyder, at du kan stå i en situation, hvor du ikke længere kan sælge til normalpris.

Basiskrydderi #3

Begrænset tid. Du kender tidsfristen. Det gør vi alle. Du ved også, at det er tidsfrister, der får dig til at handle. Og derfor må du indrømme, at manglende tidsfrist får dig til at udskyde ting. Sådan er du selv som både internetbruger – og som forbruger. Kend dit basiskrydderi #3, og skyd det ind i din kommunikation, hvor du finder det passende. Måske er det oftere, end du tror. Det er ikke altid sikkert, at den behøver være der. Men ofte har din bundlinje gavn af, du arbejder med den.

Basiskrydderi #4

Det forrige krydderi snævrer min tidsfrist ind, så jeg kan presses yderligere af dig, hvis du fortæller mig, at der er en begrænset mængde. Hvis jeg kom halvt op af stolen på krydderi #3, så springer jeg op, hvis du smider den her oveni din kommunikation. Det vil sige oven i det opslag du skulle til at skrive på Facebook til virksomhedens følgere.

Der er talrige psykologiske principper i spil, som jeg ikke går dybt i her. Jeg minder dig blot om, at du bliver stærkere til at flytte målgruppen fra A til B med de nævnte krydderier.

Så kan din tilstedeværelse på Facebook blive taget ind i den nuværende epoke, hvor du bliver stadig skarpere til at udnytte potentialet ved at samle målgruppen på f.eks. Facebook.

Seneste blogindlæg
Indlæg af Toke Kruse på Symbions blogKære iværksættere: Lad os hjælpe hinanden