At skaffe nye kunder handler ikke om at ringe til nogen
 i Iværksætteri, Virksomheder i Symbion Netværket

De fleste virksomheder kan have svært ved at drive virksomhed samtidig med at skulle forholde sig til at skaffe nye kunder og opgaver. Og her bliver leadgenerering vedkommende og interessant. Vi har derfor fået Søren Bjerregaard fra virksomheden Topleads, som holder til i Symbion, til at gøre os klogere på In-bound Marketing, leadgenerering og vigtigheden i at forholde sig til sine mulige kunders behov.

Ændret kundeadfærd

Først og fremmest er det vigtigt hele tiden at holde sig for øje, at kunderne har ændret adfærd, hvorfor de i dag opsøger dig modsat tidligere, hvor du var tvunget til at opsøge dem. Vi har altså bevæget os fra Out-bound til In-bound marketing.

Dine kunders adfærd har således ændret sig fra at være reaktiv til i langt højere grad at være proaktiv. Det betyder, at over halvdelen af alle køb i dag foregår på en internet-søgemaskine. Ordren går derfor til de virksomheder, der har styr på og som prioriterer leadgenerering, hvorfor det er altafgørende, at den information, som dine kunder gerne vil have, er tydelig tilgængelig på din hjemmeside.

Hellere en god plan i dag end en perfekt strategi i morgen

De ændrede købsvaner giver både helt nye udfordringer og helt nye muligheder, og en god plan er derfor vejen frem. En plan, som nødvendigvis må indeholde et kendskab til dine kunders profil, deres typiske købsrejse og en viden om, hvor trafikken kommer fra. På den måde kan du opsamle og gemme data om dine kunder, hvilket giver dig mulighed for at tage beslutninger på baggrund deraf.

Om at sælge mer’ til fler’

For at komme godt i gang med intelligent leadgenerering, kan du med fordel følge nedenstående fem steps:

  • Strategi: Her handler det om, hvilke overordnede mål du og din virksomhed har. Du skal have kortlagt, hvad indtjeningen er på samtlige af dine produkter og/eller ydelser.
  • Segmentering: For at sikre en vellykket plan er det vigtigt, at du finder ud af, hvem dine kunder er og hvilke kanaler de kommer fra. Her er det også fordelagtigt at finde ud af, i hvilke kundesegmenter der findes konkurrencemæssige styrker. og hvor attraktive disse styrker er.
  • Personas: Her skal du have kortlagt, hvem der køber dine ydelser og hvad der kendetegner disse personer.
  • Købsrejsen: Undersøg hvad dine kunder vægter højt, og hvad der kendetegner deres adfærd købsrejsen igennem. Beslut også, hvilke budskaber du vil benytte ift. salg af dine produkter og hvilke kanaler du kan benytte dig af for at tiltrække potentielle købere.
  • Blue Ocean Canvas: Bliv klogere på, hvordan du markedsfører dig i dag og hvilke kanaler der virker for dig og dine kunder.

Afslutningsvis er det vigtigt at du får kortlagt dine indsatsområder og får lagt en handlingsplan.

Læs mere om topleads

Seneste blogindlæg
Så brug dog stemmen!