Så brug dog stemmen!
 i Iværksætteri

Ulla Kudsk Jensen er uddannet operasanger og sangpædagog fra Musikkonservatoriet, og derudover er hun coachtræner og underviser i sang og stemmebrug. Vi har spurgt hende ind til, hvad stemmen egentlig betyder, når vi taler i telefon – eksempelvis med potentielle kunder – og om, hvad man konkret kan gøre for at fastholde folks opmærksomhed. 

Stemmen er dit visitkort

Den første store overraskelse hos de tilhørende kom, da Ulla fortalte, at kun syv pct. af den opmærksomhed, som andre folk retter mod os, når vi taler, bruges på det vi siger. Hele 38 pct. af opmærksomheden rettes mod vores stemme, intonation og blik, mens de resterende 55 pct. bruges på vores kropssprog.

Det er altså altafgørende, at vi, eksempelvis når vi er til kundemøder eller holder oplæg ved større forsamlinger, formår at skabe harmoni mellem det, vi siger, måden vi siger det på, og måden hvorpå vi benytter vores kropssprog.

Vi har stillet Ulla Fem skarpe for at de, der ikke deltog i oplægget, også får muligheden for at få nogle gode råd til, hvordan man får mest muligt ud af sin stemme.

Kan du give et par gode råd til, hvordan man fastholder folks opmærksomhed ved hhv. telefonmøder og ved fysiske møder?

At fastholde opmærksomhed kræver noget vidt forskelligt alt efter, om det er via telefon eller ved fysiske møder. Ved telefonmøder skal du være særligt bevidst om det indre smil, tale roligt og tydeligt og ikke for “lyst”.

Ved fysiske møder skal du gerne variere din stemmebrug mere. F.eks. ved at variere mellem lyse OG mørkere stemmelejer. Derudover skal du huske at holde pauser, at trække vejret, at holde øjenkontakt og “flirte” med kunden. Det vigtigste er at være venlig og åben.

Hvorfor kunne så mange, måske i særlig høj grad iværksættere, have gavn af at arbejde med stemmen?

Alle kunne have glæde af at arbejde mere med deres stemme. Det kan sammenlignes med at passe sit udseende ved at gå frisør, købe nyt tøj eller tage til tandlæge.

Men man kan sige, at fordi det betyder så meget i mødet med andre mennesker, at vi virker og lyder tillidsvækkende og positive, er det i særlig høj grad vigtigt i et arbejde, hvor det drejer sig om at sælge sit produkt og skaffe nye kunder.

Hvad er go, og hvad er no-go, hvis man vil fastholde folks opmærksomhed ved større forsamlinger?

Det kræver variation at fastholde folks opmærksomhed. Koncentrér dig derfor om din stemmebrug og om dit kropssprog. Undgå at din krop bliver for statisk og din stemme for monoton.

Hvad kan konsekvensen af en manglende vekslen mellem eks. intonation og toneleje eller ved manglende brug af kropssprog være?

Helt konkret er der den risiko, at du kan miste potentielle kunder og nye ordrer, fordi folk mister opmærksomheden og ikke kan fastholde koncentrationen om det, du siger.

Hvordan undgår man, at det virker påtaget eller kunstigt at benytte forskellige tonelejer, hastigheder og pauser?

Alle nye “vaner” og måder at gøre tingene på, skal indøves. Det vil føles fremmed for dig, men afprøv det evt. over for en god kollega og bed om feedback. Der skal meget til førend det opleves mærkeligt og som værende for meget, så spring ud i det.

Seneste blogindlæg
At skaffe nye kunder handler ikke om at ringe til nogenBook kundemøder. Vær klar i spyttet.